Nie będę mówić jednak o stroju powstańców, zaborców ani nawet o zwykłych sukniach pań. Zajmiemy się jaśniejszą stroną życia przed powstaniem - wieczorkami i balami :-)
Tak, to dość dziwny temat jak dla mnie, wielbicielki strojów dziennych i spacerowych ale skoro padło zapytanie - odpowiadam :-)
Wszystkie ilustracje wygrzebałam z odmętów internetu dawno temu, do wszelkich nowszych rzeczy będę podawać linki :-)
UPRZEDZAM - opisy są moje, nie musicie ich czytać :-P chyba że chcecie sprawdzić, czy to co ja widzę na obrazku jest tym, co Wy widzicie :-D
Nadmieniam też w tym miejscu, że POD suknie owe zakładano także GORSET i HALKĘ usztywnianą SZNURKIEM, dla uzyskania odpowiedniej objętości dołu.
KAROLINA - muszę Cię zmartwić, ale wysokie upięcia z włosów modne były już i w tym okresie :-P Możesz to trochę zmodyfikować i zamiast upinać włosy, wepnij w nie usztywnione wstążki zawiązane w kokardy i wetknij kilka piór :-)
Dwie pierwsze suknie niestety obie różowe :-( ale możecie też wyobrazić je sobie w bieli lub błękicie :-P (2/5 sali w bieli, 1/5 różowa, 1/5 niebieska i 1/5 wszystkie kolory pozostałe - czerwień, zieleń, czerń, granat, żółty ... ) Taka moda :-/
1827
1827 - Costumes Parisien 2473
Stanik dopasowany, krótki do talii, z paskiem zakończonym z tyłu kokardką. Rękawki bufki średniej wielkości, spinane ozdobnie, wszyte na lekko obniżonym ramieniu - dawało to możliwość szerszego eksponowania dekoltu. Poziome marszczenie na wysokości biusty to jedna z najczęstszych dekoracji staników tego okresu - a także i później, przez cały niemal biedermeier. Tutaj zebranie fałd środkiem przykryto dużą broszką.Suknia krótka, przodem i bokami wszyta gładko do talii, długości nad kostkę, około 20 cm od ziemi. Osobiście nie polecam tej długości jeśli nie ma się co najmniej 180 cm wzrostu, w modzie były także ciut dłuższe ale o tym przy następnej rycinie :-)Ozdobne taśmy zdobiące pionowo stanik schodzą aż na spódnicę, gdzie zakończone są bukiecikami kwiatów. Sam dół spódnicy zdobiony jest wypukłą dekoracją z rulonów wypchanych najprawdopodobniej bawełną i dodatkowo poprzeplatanych taśmami.
Proszę zwrócić uwagę na dodatki - wysoko podniesione włosy i duży dekolt dobrze eksponują kolczyki. Fryzura BEZ loczków po bokach twarzy. Na szyi podwójny rząd perełek spiętych medalionem / kameą. Rękawiczki DO łokcia, szerokie bransolety na obu przegubach. Buty baletki wiązane wstążkami wokół kostki.
1827 - Costumes Parisien 2552
Różowa... Stanik marszczony z przodu "w snopek", z angielskiego "wachlarzowato". Owalny duży wykrój szyi wykończony białą falbanką z haftowanego materiału lub koronki. W talii pasek. Rękawki - bufki krótkie, średniej szerokości, wszyte na lekko obniżonych ramionach. Na nich dodatkowa warstwa z patkami powiązanymi w supełki. Spódnica przodem i bokami przyszyta gładko do stanika, długości do kostki lub ciut nad od kolan zdobiona podwójnym garnirunkiem złożonym z podwójnych wypukłych rulonów ułożonych w fale oraz ułożonych w ten sam sposób dwóch falban wykończonych oblamowanymi łukami.
Fryzura z loczkami po obu stronach przedziałka. Złote wiszące kolczyki i naszyjnik. Rękawiczki ciut przed łokieć, szerokie złote bransoletki na obu przegubach. Trzewiki jasne na płaskim obcasie.
1828
1828 rycina 1
EVENING DRESS - Suknia wieczorowa biała z niebieskimi dodatkami. Dopasowany stanik marszczony środkiem przodu, marszczenie przykryte niebieską listewką. dodatkowe marszczenia także na ramionach. Od ramion ku środkowi talii, przodem i tyłem, biegną szelki-kołnierz, wykończone brzegiem podwójną niebieską lamówką i falbaneczką z koronki. Średniej objętości, krótkie bufiaste rękawki wszyte na lekko obniżonym ramieniu są wykończoneniebieską listewką i falbaneczką. Pasek niebieski.
Spódnica marszczona w talii, długa do kostek. Garnirunek dołu składa się z dwóch buf. Każda z nich doszyta jest górą do niebieskiej wstążki, która mocuje ją skośnymi przepięciami i zdobi pętelkami. Dołem spódnicy doszyty wypukły rulon.
Fryzura z loczkami po obu stronach przedziałka. Rękawiczki długie do łokcia, trzewiki białe płytkie, mocowane wstążkami.
OPERA DRESS - Granatowo-popielata peleryna oblamowana futrem, z dodatkową pelerynką na ramionach i futrzanym kołnierzem, spięta podwójną złotą zapinką z dwoma granatowymi sznurami zakończonymi chwostami.
Widoczny fragment sukni to biała spódnica wszyta gładko przodem i bokami w pasek. Długość do kostki lub ciut nad. Dół wykończony szerokim wypukłym rulonem. Garnirunek stanowią dwie bufy przedzielone rulonikiem. Każda z nich zdobiona jest dodatkowo potrójnymi kokardami, także z ruloników.
Gładko zaczesane włosy schowane pod turbanem oplecionym perłami, w uszach wiszące kolczyki. Rękawiczki długie do łokcia, najprawdopodobniej szerokie złote bransolety na obu przegubach (najczęściej występowały parami), buciki białe, płytkie, wiązane.
1828 rycina 2
FULL DRESS EVENING COSTUME - Gładki stanik białej sukni zdobi w biuście marszczenie przepięte sporą broszką. Szerokie, niemal prostokątne wycięcie. Średniej wielkości bufiaste rękawki wszyte na lekko obniżonych ramionach i zebrane wąską listewką. Na ramionach linia wszycia rękawa podkreślona dwoma falbankami. Pasek wydłużony w szpic brzegami obszyty złotą pasmanterią lub sznurkiem.Spódnica marszczona, długości około 15 cm nad ziemię. Dołem doszyta jest falbana z główką, kilka centymetrów nad nią riuszka. Falbanę wykończoną żółtą lamówką zdobi haft z żółtych i niebieskich kwiatków z zielonymi listkami.
Peleryna podwójna, czerwona w czarne paseczki, z dużym kołnierzem, wiązana złotymi sznurami z chwostami.Fryzura z loczkami i sterczącym stroikiem z falbankami i piórami. Wiszące złote kolczyki, długie przed łokieć rękawiczki, płytkie buciki wiązane wokół kostki wstążkami dopełniają stroju.
BALL DRESS - Suknia biała we wzór wąskich szlaków kwiatowych. Stanik obcisły zdobiony dwiema białymi bez wzoru draperiami biegnącymi od ramion ku środkowi talii. Rękawki wszyte na lekko obniżonych ramionach składają się z dwóch bufek - większej górą i małej dołem, przedzielonych niebieską lamówką. Owalne wycięcie i dół rękawków oblamowane na niebiesko i wykończone wąską koronką. W talii biały pasek oblamowany z obu stron na niebiesko.
Spódnica marszczona w talii, długości około 20 centymetrów nad ziemię, ma u dołu garnirunek z gładkiej białej tkaniny oblamowanej na niebiesko i upiętej w formę bardzo dużych kokard. W miejscu zmarszczeń przepięte są kokardami z wzorzystej tkaniny sukni, także oblamowanej na niebiesko.
Fryzura z loczkami i upiętymi wysoko kokami, kolczyki, naszyjnik niebieski, białe rękawiczki do łokcia, płytkie trzewiki wiązane dookoła kostki wstążkami.
1829
1829 march - marzec
EVENING DRESS - Niebieska :-) Możecie ją sobie wyobrazić też różową :-P Stanik gładki z owalnym wycięciem wykończonym białą koronkową falbaną. Krótkie bufiaste rękawki wszyte na lekko obniżonym ramieniu, w talii pasek przodem wydłużony w szpic, lamowany górą i dołem.Spódnica marszczona do talii, gładko wszyta tylko kilku centymetrach pośrodku przodu. Długość nad kostkę. Garnirunek stanowią dwa rzędy falban doszytych szeroką, oblamowaną listwą. Falbanki są fantazyjnie ułożone w fale i dodatkowo zdobią je pętelki ze wstążki.
Fryzura z loczkami, potrójny rząd pereł, rękawiczki przed łokieć, płytkie niebieskie trzewiki wiązane białymi wstążkami.
1829 march - marzec
EVENING DRESS - Żółta tak dla odmiany :-) Stanik wykrojony dołem w szpic i oblamowany, możliwe, że ma układaną poprzecznie wstawkę przez środek przodu. Wycięcie owalne, także oblamowane. Średniej szerokości rękawy - bufki wszyte na lekko obniżonym ramieniu. Linia wszycia podkreślona na ramieniu lamowanymi trójkątnymi skrzydełkami.Spódnica gładka przodem, od boków marszczona. Długość nad kostkę. Na 1/3 wysokości spódnicy wypukły rulonik. Od środka przodu stanika ku rulonikowi biegną trzy taśmy, każda z nich zakończona kokardą i czerwonym kwiatem.
Dla odmiany loczki tylko po jednej stronie głowy, złote kolczyki w uszach, na szyi naszyjnik z pereł i złotym medalionem. Rękawiczki białe do łokcia, biały szal oraz białe płytkie trzewiczki BEZ wstążek.
1829 june, La Belle Assemblee
EVENING DRESSES - Różowa ( ja ją chcę w błękicie :-P ) suknia ma dopasowany stanik ozdobiony dwiema draperiami biegnącymi ukośnie od ramienia do boku talii. W szerokim i głębokim wycięciu widoczna biała haftowana koszulka. Średniej wielkości bufiaste rękawki wszyte na lekko obniżonym ramieniu, są wykończone na dole koroneczką. Wąski pasek z tkaniny sukni.Spódnica wszyta do talii gładko z przodu, bokami i tyłem marszczona. Długość do kostki. Na 1/4 wysokości od dołu garnirunek ze wstążki przepiętej kwiatkami lub postrzępionymi rozetkami. Nie widzę wyraźnie, co oni jej tam dokładnie zrobili :-(
Jako dodatki - fryzura z loczkami, kapelusz z piórami, naszyjnik z dużych pereł i z wisiorem, rękawiczki do łokcia, trzewiki różowe.
Suknia żółta z gładkim stanikiem. owalne wycięcie wykończone białą koronką. Bufiaste rękawki. Średniej szerokości pasek tworzy z tyłu płaską kokardę.
Spódnica wszyta gładko z przodu, bokami i tyłem marszczona (bokami mniej, silnie z tyłu). Długość nad kostkę, na 1/3 wysokości od dołu garnirunek w postaci naszytych rzędem grubych pereł.
Fryzura z loczkami i wysokim kokiem-koszyczkiem, wiszące kolczyki, szeroki naszyjnik, rękawiczki do łokcia.
1830
1830 august
Suknia NIEBIESKA ma gładki stanik zapinany tyłem. Bardzo duży owalny dekolt wykończony podwójną falbanką z koronki z brzegiem w łuki. Rękawy wszyte na opuszczonym ramieniu ( tu dodatkowo zsunięte z ramion) naszyte kaskadowo trzema rzędami takiej koronki jak przy dekolcie, co dodatkowo powiększa ich objętość i poszerza sylwetkę. W talii haftowany pasek.Spódnica wszyta gładko na przodzie, bokami układana, tyłem marszczona. Długość nad kostkę, dołem lamowanie. na 1/3 wysokości haft stylizowany roślinny, jednobarwny. Pod haftem dwa rzędy falbanek z koronki z brzegiem w łuki.
Wiszące kolczyki i naszyjnik tworzą komplet. Białe rękawiczki do łokcia wykończone falbanką, białe płytkie trzewiki ze wstążkami.
FIOLETOWA przedstawia niebieską od tyłu, z tą zmianą, że do paska przyczepiono tren podszyty białą tkaniną i wykończony koronką.
KAROLINA - FRYZURA bez sterczących koków!!! Loczki są, wysoki koczek też tyle, że zasłonięty ale możesz zrobić sobie płaski i go przybrać :-) Do koczka doczepiono welon uformowany środkiem w kokardę ( tak, dawniej welon miał kształt koronkowego szala i był używany NIE tylko do ślubu). Do tego hurtowa ilość białych piór :-P
1830 Costume Parisiens
Biała suknia ze stanikiem "greckim". Tak, to jest ten, z taką fałdą pośrodku przodu :-) Nie wiem jak wtedy go określano, nazwa "grecque" występuje na pewno w tak krojonych sukniach z lat 1860-tych. Dekolt szeroki, rękawy bufiaste, długie do łokcia, wszyte na obniżonym ramieniu, są zdobione górą wachlarzykiem, który tak jak i dekolt, wykończony jest wąskim haftem. Pasek z takim samym haftem, dodatkowo oblamowany na złoto z obu stron. Spódnica niemal po całości marszczona w talii, gładko wszyta tylko kilka centymetrów środkiem przodu. Gładka powierzchnia zdobiona jest szerokim haftem kwiatowym. HAFT TAKI BYŁ BARDZO POPULARNY. Przynajmniej na rycinach, żałuję, że zachowało się tak mało sukien haftowanych na 1/3 wysokości spódnicy...
KAROLINA, jak nie chcesz wysokich koczków, machnij sobie turban :-)
Loczki jak zwykle; wiszące kolczyki; białe, długie za łokieć rękawiczki; szerokie złote bransolety na obu przegubach, białe płytkie trzewiczki ze wstążkami.
NA KONIEC zbiorcza rycina trzech sukni 1834 roku dla porównania do jakiego stopnia szerokości dojdą balowe rękawy, poziome zdobienia stanika oraz szerokość spódnicy :-) Już nie będzie opisów :-) Może innym razem jak zajdzie potrzeba omówienia takiej mody :-)
Prześlicznie te zdobienia sukien. Nie mam pomysłu, jak można je nawet wykonać. A szkoda, bo to one głównie "tworzą" suknie.
OdpowiedzUsuń