wtorek, 20 maja 2014

1827 - 1830 suknie oryginalne


Powracam do tematu z wczoraj :-) czyli wieczorki i bale przed powstaniem listopadowym (1830r.) Skoro widzieliście przykłady najmodniejszych sukien według ówczesnych rycin, pora zobaczyć jak wyglądały one na żywo :-) czyli kilka przykładów muzealnych :-)

Bielizna.
Najbliższa ciału koszula, gorset, halka sznurkowa (corded petticoat), halka zwykła.
Koszula - chroni ciało przed gorsetem a gorset i suknię przed potem.
Gorset - Bardzo charakterystyczny krój -długi do bioder, usztywniany sznurkiem, z szelkami, przodem miejsce na bryklę drewnianą (listewka drewniana).




Halka usztywniana sznurkami - (ang."corded petticoat") poniżej link do mojej :-)

Halka zwykła - między sznurkową a suknię, zazwyczaj zdobiona choć trochę.


To powyżej to halka doszyta do góry, praktyczne bo wtedy talia była trochę podwyższona, na swoje miejsce wraca właśnie w latach 1827-1830. Falbanka widoczna przy dekolcie mogła być widoczna w wycięciu sukni :-)

Tak naprawdę z tego zestawu najbardziej potrzebna jest Wam halka - albo sznurkowa albo naprawdę solidnie wykrochmalona zwykła. mówiąc solidnie mam na myśli stare metody - gar i mąka ziemniaczana i prasowanie na mokro i ma stać. Dosłownie. Halka postawiona na podłodze ma stać.



1826
Suknia dzienna, biała. Połowa lat 1820-tych, talia lekko podniesiona, możliwe , że ciążowa. Stanika marszczony sznurkiem na ramionach i w snopek z przodu. Najbardziej charakterystyczny dla lat 1820-tych krój rękawa - długi, krojony w całości z bufką na górze i wąski na dole. W wersji wieczorowej lub balowej zdarzały się rękawy podwójne - krótkie bufki pod spodem, na wierzchu przezroczyste długie (patrz kolejna suknia). Tutaj linia wszycia na ramieniu podkreślona została "skrzydełkami" z koronki.
Spódnica długa mniej więcej do kostki, falbana szerokości 1/4 wysokości spódnicy, marszczona, z główką, oba brzegi lamowane, górny wąsko, dolny szeroko. Dodatkowo główka jest podpięta co jakieś 10 cm, co tworzy ładne fałdki.
Więcej o sukience tutaj:



1828 wedding - ślubna
Suknia ślubna z kremowo - różowej tkaniny w drobne wzorki.Stanik gładki, górą delikatnie przemarszczony przez środek, linia szwu przykryta atłasową listewką. Wycięcie owalne  lub w lekki szpic, oblamowane atłasem i obszyte koronką. Rękawy wszyte na atłasowej paspolce lub podkreślone lamówką; na lekko obniżonym ramieniu; podwójne. Spodni rękaw bufka zakończony listewką i mankiet wierzchniego z tkaniny sukni. Wierzchni rękaw z przeźroczystego materiału. W talii szeroki pasek z atłasu, wydłużony w szpic ku górze, z obu stron lamowany złotem lub złożonym podwójnie przezroczystym.
Spódnica lekko przymarszczona do talii przodem, tyłem prawdopodobnie marszczona silniej. Rant dołu wykończony wypukłym wałkiem. Garnirunek stanowi przymarszczony przezroczysty materiał o szerokości 2/5 wysokości spódnicy, górą i dołem wszyty w atłasową listewkę, poprzepinany podwójnymi atłasowymi skosami. 
KTOŚ WIE SKĄD ONA???
Podobny sposób zdobienia wystąpił na jednej z rycin z poprzedniego postu.



1827 ball, balowa -  Anglia

JEDNA Z NAJPIĘKNIEJSZYCH. Pomijam, że kolor przybrudzony, ale jest tak cudownie prosta! I ten haft! Jeszcze nie mogę się zdecydować w jakim kolorze bym ją chciała najbardziej :-)
Suknia z prześwitującej tkaniny. Stanik dopasowany, z przemarszczonymi ramionami i środkiem przodu. Linia marszczeń zakryta atłasowymi listewkami. Tył marszczony wzdłuż linii zapięcia, ale tylko górą. Owalne wycięcie wykończone różowo-fioletową lamówką. Rękawy wszyte na obniżonym ramieniu, na atłasowej paspolce, bufiaste.
Pasek wygląda na wtórny, znaczy dodany współcześnie do zdjęcia.
Spódnica długa, najprawdopodobniej z prostokąta lub prostych brytów, marszczona w talii, przodem mniej, tyłem silniej. Dół wykończony lamówką z atłasu. Na spódnicy przepiękny haft kwiatowo-roślinny.
Tu więcej o sukni:




1827 dress

Kolejna prześwitująca suknia, tym razem w czerwieni. Stanik lekko pasowany, cięty przez środek przodu, przemarszczony w ramionach i na wysokości biustu. Rękawy wszyte na lekko obniżonym ramieniu, na paspolce. Nietypowo jak na balową bo długie - bufiaste górą, od łokcia doszyte do wąskiej dolnej części. Wykańcza go szeroki mankiet z oblamowaną falbanką skierowaną ku górze.
Spódnica marszczona w talii, ma dość szerokie, około 6-8 centymetrowe podłożenie dołu, najprawdopodobniej materiał złożony dwukrotnie (co razem dało 3 warstwy). Miejsce szycia przykryte atłasową listewką/skosem. Garnirunek stanowią oblamowane taśmy biegnące od talii w dół, gdzie kończą się pętelką. Kokardy-rozety z tego samego oblamowanego materiału rozmieszczono między obrębkiem a wiszącymi taśmami.
Tu więcej o sukni:

Garnirunek z podobnych taśm pokazywałam na rycinach w poprzednim poście.




1832 wedding - ślubna USA 
Suknia w kolorze kremowym. Kolejna przezroczysta, ale wierzcie mi - to przypadek, ze zwykłych grubszych tkanin też były :-) Stanik lekko pasowany dwiema ukośnymi zaszewkami. Owalne wycięcie, berta z plisowanych fałdek, silniej złożonych na ramieniu, mniej środkiem przodu i tyłu. Na niej środkiem przodu naszyta listewka, co wydłuża ją w lekki szpic. Rękawy wszyte na lekko obniżonym ramieniu, na paspolce, zebrane dołem w atłasową listewkę. Bardzo ładnie widać, że marszczone są po zewnętrznej stronie, ta część bufki która jest od ciała, doszyta jest na gładko. Górą rękaw zdobią wszyte razem z nim, oblamowane atłasem, przymarszczone motylki/daszki. W talii pasek.
Spódnica tym razem układana w fałdy. Nie widzę wykończenia rantu. Garnirunek stanowią doszyte na 1/3 wysokości spódnicy kontury listków wykonane z atłasowych ruloników.
KTOŚ WIE SKĄD ONA???


1830 około
W końcu solidna tkanina i to w moim ulubionym kolorze :-D
Datowana na ok.1830 rok suknia z ciemno zielonego aksamitu. Stanik lekko pasowany, wycięcie niemal w karo oszyte jasną koronką. Na ramionach płaskie owalne kokardy? Ozdobne marszczenie? Niestety nie widzę dokładnie :-( Górą przodu naszyte 3 płaskie fałdy z aksamitu, przepięte broszką. Rękawki krótkie bufiaste, zebrane w listewkę. W talii pasek.
Spódnica marszczona w talii. Zdobienie stanowią dwie falbany o szerokości równej ok.1/5 długości spódnicy. Górna falbana z małą główką. Obie doszyte dwiema taśmami, takie same podwójne taśmy podciągają falbany w festony.
KTOŚ WIE SKĄD ONA???


1830 około 
CUDEŃKO. SZKODA, ŻE RÓŻOWE. CHCĘ W BŁĘKICIE :-D
Pasowany stanik, dekolt w lekki szpic. Górą naszyte naprzemiennie szerokie atłasowe skosy różowe i beżowe. Rękawy bufiaste, układane w fałdy, wszyte na lekko obniżonym ramieniu, zebrane dołem w listewkę z beżowego atłasu. W talii pasek, także z beżowego atłasy, wiązany na kokardę, z długimi haftowanymi końcami.
Spódnica marszczona w talii ma dołem bardzo szerokie podłożenie (około 16-18 cm?), linia doszycia ozdobiona podłużnymi perłowymi koralikami. Ponad obłożeniem przepiękny haft roślinny wykonany takimi samymi podłużnymi perełkami. CUDO PO PROSTU! :-D
Tu macie więcej zdjęć :


Na koniec dwa obrazy.
KAROLINA - poniższy obraz z wybrałam z myślą o tobie :-) Czerwona aksamitna :-D Co prawda trochę późniejsza ale tak naprawdę równie dobrze mogła być uszyta wcześniej, nawet około 1827 roku. Dlaczego? Talia jest ciut wyżej - albo ona ma  krótki tułów :-P Spódnica krojona z ukośnie ściętych klinów (malarz namalował nawet szew :-) ) jest wszyta płasko z przodu, układana w fałdy bokami i najprawdopodobniej tyłem też. UWAGA -  fałdy są skierowane ku przodowi a nie do boków! Stanik taki noszony był i w latach 1820-tych a rękawki możesz dać trochę mniejsze :-) No i tak wyczekiwana przez ciebie płaska fryzura - tyle że na bal wypadałoby wetknąć tam pióro lub upiąć jakąś sterczącą kokardę :-P
1833 Countess Teresa Zumali Marsili z synem Giuseppe by Francesco Hayez




1831 Portrait Therese von Schenk by August Riedel

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz