poniedziałek, 3 sierpnia 2020

1873 listopad - okrycia wierzchnie




1873 listopad - i kapturek

1873 november "Journal des Dames et des Modes"
Co było waszą pierwszą miłością w historii mody? Jaki okres? Nie jako dzieci - ale jako dorośli?
U mnie to był okres pierwszej turniury. I to nawet nie cały 1868-77 tylko okrojony do 1870-75. Miałam z tego okresu dwa stroje - jeden już nie istnieje (to był mój drugi strój reko, a pierwszy uszyty wg oryginalnego wykroju, przerysowanego w bibliotece z "Bluszcza"), drugi jest źle sfotografowany, bo za słabo zawiązałam turniurę i mi bardziej princesse z 1877-79 wyszła 
Jak o tym myślę teraz, to nawet wiem DLACZEGO. To był pierwszy rocznik pisma modowego, jaki miałam w rękach. W bibliotece na Koszykowej. Nie pojedyncze numery, nie książka o wszystkim. "Bluszcz" z 1873 lub 1874 roku. Zaczarował mnie. Wiecie - to były dawne czasy, gdzie szczytem digitalizacji był kiepski mikrofilm w Bibliotece Narodowej. Teraz mam fioła, latam po tych światowych bibliotekach i ściągam wszystko jeśli tylko mam trochę wolnego czasu. Oglądam wszystko.
I choć kocham cały XIX wiek (no dobra, niektóre lata ciut mniej  ) to jednak nadal mam sentyment do pierwszej turniury  
O drugiej porozmawiamy innym razem 😂
Na ilustracji z października 1873 roku, z pisma "Journal des Dames et des Demoiselles" panorama okryć zimowych  i dolmany, o których pisałam kilka postów wcześniej, tylko tam było o tych dekadę późniejszych, z okresu drugiej turniury 
Ale moją uwagę na tej ilustracji przyciąga zwłaszcza jedno okrycie - to z kapturem, który wygląda na funkcjonalny! A trzeba Wam wiedzieć, że ówcześnie te kaptury w ubiorach wierzchnich to najczęściej były ozdóbkami i przed niczym nie chroniły. 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz