piątek, 11 lipca 2014

Kropla czerwieni w empirze :-)



Na Facebooku padło pytanie, co można zrobić z małym kawałkiem tkaniny - czerwonej, w geometryczny wzorek.Wielkość: 106 na 103 centymetry. Mało.
Docelowa epoka - koniec XVIII wieku lub empire.

Zamysł pierwotny - bolerko. No ale trochę za mało. Balowe staniczki były gładkie, wzory stosowano głównie przy sukniach dziennych, spencerki we wzorki do letnich sukienek.

Co więc można z tym kawałkiem zrobić? Przejrzałam swoje zasoby ilustracji empirowych ... i wyobraźcie sobie moje zaskoczenie gdy odkryłam jak bardzo powszechny i w użyciu był kawałek czerwonej tkaniny!!! W jakiej postaci?
Szala, chustki lub turbanu :-) Niemal na 1/4 rycin występuje któraś z tych rzeczy. Czerwone chusteczki były tak modne, że w 1804 roku znalazłam tylko jedną niebieską!!! A mam niemal cały rocznik wygrzebany z netu :-) Czerwona chusteczka na co drugim obrazku... Siła mody :-) Nie mówię tu o klasycznym szalu z palmetkami na końcach, tylko z tkaniny gładkiej lub wzorzystej :-)

Tkanina pasowałaby też na przód męskiej kamizelki ... ale w trochę późniejszym okresie :-)

A na samym końcu wzorzysty fartuch. Tu co prawda niebieski we wzorek ale sądzę, że czerwony też by mógł być... Tylko trochę szkoda ładnej tkaniny na fartuch :-)

Przy okazji szukania odpowiedzi na pytanie "co z tym kawałkiem zrobić?" uświadomiłam sobie jak niewiele osób przywiązuje uwagę do historycznego detalu -  nie tylko u nas ale i na świecie. A taki drobny detal - chusteczka, torebka, fryzura - i epoka staje się bardziej prawdziwa, bardziej żywa :-)
Więc kiedy następnym razem założycie strój empirowy już będziecie wiedziały, że jest jeszcze kilka detali prostych w wykonaniu, które bardziej przybliżą Was do epoki :-)

Pokazane przeze mnie ryciny obejmują okres 1800-1807.

1803 Costume Parisien nr 420



1804 Costume Parisien nr 572


Tu co prawda szal kolorowy ale głównie po to by pokazać, że kolorowe 
wzorzyste i wcale NIE wzorowane na perskich też bywały :-)

1804 Costume Parisien nr 579



A takich chusteczek w kolorze czerwonym jest zatrzęsienie. Noszone luźno przewieszone jak ta lub zawiązane z przodu na supełek. Najpopularniejsze czerwone, potem białe, potem białe we wzorek a na szarym końcu, sporadycznie w innych kolorach :-)

1807 Costume Parisien nr 817

Wspominałam także o turbanach. To jedne z najpopularniejszych nakryć głowy końca XVIII wieku i pierwszej dekady XIX wieku. Było je też łatwo zrobić :-)
Tu macie tutorial w Wykonaniu American Duchess :-D

Skoro już nauczyliście się jak taki turban wiązać - kilka kolejnych przykładów na to, że był popularny i noszony :-) I to także wybór rycin a nie wszystkie jakie znalazłam w temacie :-)

1800 Costume Parisien nr 257
Beata - specjalnie dla Ciebie wybrałam panią z tamborkiem :-P



Turban co prawda wpada w kolor różowy ale jest we wzorek :-) plus żeby był full wypas czerwony szal :-D

1803 Costume Parisien nr 423
 



Od przybytku głowa nie boli więc kilka na jednej rycinie :-)

1803 Costume Parisien nr 447



1804 / 1805 Costume Parisien nr 628



I na koniec tak jak pisałam - wzorzysty fartuszek mleczarki z 1803 roku :-)






2 komentarze:

  1. Czyli wykorzystanie resztki czerwonej wstążki z mufki do przewiązania mojej sukienki z samego początku XIX w. było intuicyjnie dobre. Jeee! :D

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja ze swej strony bardzo dziękuję za filmik instruktażowy - kolejna technika wiązania turbanu do wypróbowania :)

    OdpowiedzUsuń